Szanowni Państwo, każdego z nas życie stawia czasem w nieprzewidzianych, trudnych sytuacjach życiowych. Czasem to ktoś z naszych bliskich, przyjaciół, znajomych czuje się bezradny, zagubiony, przestraszony i zadaje sobie pytanie: Co mam teraz zrobić? Gdzie zadzwonić, pójść, kogo poprosić o radę? Czy ktokolwiek może mi pomóc? Na te pytania staramy się odpowiedzieć w Informatorze o infoliniach, telefonach i organizacjach pomocowych. Przygotowaliśmy go z myślą zarówno o osobach prywatnych, jak i o instytucjach oraz organizacjach społecznych, do których ludzie w sytuacji kryzysowej zwracają się o pomoc.
Pod telefonem zaufania, telefonem infolinii dyżurują specjaliści różnych dziedzin: prawnicy, psycholodzy, lekarze. Ich zadaniem jest wsparcie osoby szukającej pomocy. Czasem jest to porada prawna, czasem wskazanie numeru telefonu, pod którym udzielona zostanie bardziej fachowa pomoc, czasami jest to wysłuchanie i rozmowa ze zrozpaczonym człowiekiem, który nie widzi dla siebie ratunku. Każdy telefon jest inny; tak, jak inny jest każdy rozmówca i każda rozmówczyni i jak różne doświadczenia kazały im sięgnąć po słuchawkę. Łączy ich jedno: potrzebują pomocy, wysłuchania, zrozumienia, porady.
fot. Marcin Kluczek
INFORMATOR o infoliniach, telefonach i organizacjach pomocowych. W tej publikacji zawarliśmy dane teleadresowe i inne potrzebne informacje na temat kilkudziesięciu urzędów, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, których misją jest niesienie pomocy innym. Na przykład wtedy, gdy są łamane ich prawa obywatelskie, gdy stają się ofiarami przemocy, zmagają się z uzależnieniami, mają problemy w dostępie do służby zdrowia, są niezadowolonymi konsumentami, a nawet wówczas, gdy muszą poradzić sobie ze śmiercią bliskiej osoby. Większość z tych organizacji należy do nieformalnej Koalicji Infolinii, której mam zaszczyt patronować. Współpraca w ramach Koalicji umożliwia dzielenie się doświadczeniami, dobrymi praktykami, wspólne uczestnictwo w szkoleniach – to wszystko sprzyja profesjonalnemu przygotowaniu tych, których zadaniem jest udzielenie wsparcia potrzebującym. Wszystkim uczestnikom Koalicji dziękuję za współpracę i zaangażowanie. Zachęcam też kolejne instytucje i organizacje, do dołączenia do nas.
Zapraszamy!
dr Adam Bodnar – Rzecznik Praw Obywatelskich
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/koalicja-infolinii-bezplatny-informator